Vanliga frågor & svar – Power Flow
Här hittar du alla vanliga frågor och svar om Power Flows alla delar.
Power Flow
Funktioner, integration och datasäkerhet
Vad är Power Flow?
Power Flow är en helhetslösning för elhandelsbolag som vill digitalisera kundgränssnittet och styra elsystemet smartare.
Konsumenten får en app för att följa och styra sin elanvändning. Med Power Hub – vår egenutvecklade HAN-portsdongel – får kunden realtidsdata om konsumtion och produktion, samt stöd för lastbalansering i hemmet.
Du som elhandelsbolag får en dashboard som visar kundbeteenden, produktion och förbrukning i realtid. Med dessa insikter kan ni planera smartare, sänka kostnader och få kontroll över elflödena – och ta steget in på flex- och stödtjänstmarknaden.
Hur kopplas Power Flow ihop med våra system?
Vi bygger en integration mot ert CRM eller kunddatabas. All datautväxling sker krypterat, och implementationen anpassas efter era system.
Var hostas Power Flow?
Power Flow tjänsten hostas på AWS region Stockholm.
Hur hanterar ni Cybersäkerhetslagen?
Power Flow-tjänsten är fullt krypterad och uppfyller GDPR och Cybersäkerhetslagen (NIS2-direktivet).
Hur hanterar Power Hub mina kunders data och säkerställer dataintegritet?
Du som kund äger all data som samlas in via Power Flow-tjänsten för dina konsumenters räkning, inklusive information om elförbrukning och beteenden. Bitvis agerar som personuppgiftsbiträde för personuppgifter och behandlar dessa enligt kundens instruktioner. Bitvis får använda data i anonymiserad eller aggregerad form för statistik, analys och vidareutveckling av tjänsten, även efter avtalets upphörande.
Kundappen
Funktioner, kompatibla bil- och laddboxmärken och dataintegritet
Vad kan appen visa och göra för våra kunder?
Appen gör det enkelt för kunderna att hålla koll på sin elanvändning:
- Se hur mycket el de köpt och förbrukat
- Följa elspotpriset i realtid, släpps kl 13.00 varje dag för nästkommande dygn.
- Ladda elbilen när priset är som lägst, genom att schemalägga hur mycket den ska ladda och när den ska vara klar.
- Jämföra sin elförbrukning med liknande hushåll
- Se driftinfo, nyheter, avtal och fakturor
- Nås direkt med pushnotiser via kampanjer
- Bjuda in fler i samma hushåll
Appen får dessutom er egen design så att kunderna känner igen sig direkt. De loggar in enkelt med BankID
Vilka bilmärken fungerar med appen?
Appen stödjer de vanligaste elbilarna på marknaden, och har hittills stöd för följande bilmärken:
- Volkswagen
- Skoda
- Cupra
- Kia
- Tesla
- MG
- Hyundai
Vi jobbar ständigt med att lägga till fler bilmärken.
Vilka laddboxar fungerar med appen?
Appen kan anslutas till flera populära laddboxar. Hittills har den stöd för:
- Easee
- Charge Amps
- Garo
- Zaptec (kommer snart)
Vi jobbar ständigt med att lägga till fler laddboxar.
Behövs Power Hub för att använda appen?
Nej, appen fungerar även utan Power Hub. Men då ser kunden inte sin förbrukning i realtid, utan med viss fördröjning.
Kan vi visa annan data i appen också, t.ex. fjärrvärme?
Ja, om ni även vill visa annan data appen (som exempelvis fjärrvärme) går det att köpa till.
Måste slutkunden vara vår elkund för att kunna logga in i appen?
Ja, kunden måste ha ett aktivt elhandelsavtal för att kunna logga in i appen. Det är däremot möjligt att låta elnätskunder logga in om dessa finns upplagda på samma sätt i samma system.
Kan vi skicka pushnotiser via appen?
Ja, det finns stöd för det – både till alla användare eller utvalda grupper.
Funkar appen för hela hushållet?
Ja, användaren kan bjuda in sina familjemedlemmar.
Kan kunder teckna elavtal i appen?
Inte direkt i appen, men ni kan länka till rätt sida på er webb för att göra det enkelt.
Hur hanterar ni cybersäkerhet och NIS2-direktivet?
Vi har byggt Power Flow med NIS2 i åtanke. All trafik är krypterad, vi driftar i Sverige och vi gör regelbundet interna och externa säkerhetsgranskningar.
Hur hanterar appen mina kunders data och säkerställer dataintegritet?
Du som kund äger all data som samlas in via Power Flow-tjänsten för dina konsumenters räkning, inklusive information om elförbrukning och beteenden. Bitvis agerar som personuppgiftsbiträde för personuppgifter och behandlar dessa enligt kundens instruktioner. Bitvis får använda data i anonymiserad eller aggregerad form för statistik, analys och vidareutveckling av tjänsten, även efter avtalets upphörande.
Power Hub
Funktioner, anslutning, modeller och distribution
Vad är en Power Hub?
Power Hub är Bitvis egenutvecklade HAN-portsdongel, som läser av data från elmätaren och skickar den till kundappen cirka var tionde sekund (beror på elmätaren). Läs mer om Power Hub här.
Hur funkar Power Hub?
Power Hub kopplas in via HAN-porten till konsumentens elmätare, och ansluts till WiFi via bluetooth. Power Hub läser av förbrukningsdata från elmätaren, och skickar den till den anslutna kundappen cirka var 10:e sekund (beror på elmätaren). I appen kan konsumenten övervaka och optimera sin energianvändning i realtid.
Vilka funktioner ingår i Power Hub?
Med Power Hub installerad och ansluten till sin app kan konsumenten:
- Se sin elförbrukning i realtid.
- Få pushnotis när förbrukningen närmar sig en viss satt effekt, för att undvika höga effekttoppar.
- Få insikt i vad som drar el i hemmet och hur det påverkar elräkningen.
- Övervaka energiförbrukningen även när de inte är hemma.
- Skydda hemmet mot överlast med lastbalansering, genom att integrera Power Hub med Smartladdnings-funktionen.
Behöver vi Power Hub för att använda appen?
Nej, appen fungerar även utan Power Hub. Men då ser kunden inte sin förbrukning i realtid, utan med viss fördröjning.
Kan mina kunder använda Power Hub?
Ja, om de har en kompatibel elmätare och wifi hemma – och wifi:t når ut till elmätaren. Power Hub kopplas in i HAN-port RJ12 och RJ45 (och passar snart även Kamstrup OMNIPOWER-elmätare). Power Hub fungerar oavsett elavtal.
Ladda ner teknisk specifikation för våra Power Hub-modeller här.
Vilka elmätare är Power hub kompatibel med?
Power Hub är kompatibel med elmätare som har HAN-port av typen RJ12 eller RJ45. Vi har även stöd för Kamstrup OMNIPOWER.
Läs mer om vilka elmätare Power Hub är kompatibel med i vår tekniska specifikation.
Hur installerar mina kunder Power Hub?
Först behöver de se till så att deras wifi når ut till elmätaren. Power Hub kopplas in med sin sladd i elmätaren, och därefter följer de stegen i appen, via "Min sida" och "Anslutningar" och ansluter med bluetooth och wifi. Installationen tar cirka 1-3 minuter.
Hur köper vi Power Hub?
Du som elbolag beställer direkt från oss.
Hur distribueras den?
Antingen beställer du många och lagerhåller själv, eller så skickar vi den direkt till slutkund.
Vi kan hjälpa till med marknadsmaterial inför lansering, med information via vår kunskapsportal samt via support.
Kundens WiFi når inte till elmätaren. Kan hen inte använda Power Hub då?
Om signalen till Power Hub är för svag kan täckningen förbättras genom att flytta routern eller accesspunkten närmare elmätaren. Det går också bra att använda en WiFi-förstärkare.
Hur hanterar Power Hub mina kunders data och säkerställer dataintegritet?
Du som kund äger all data som samlas in via Power Flow-tjänsten för dina konsumenters räkning, inklusive information om elförbrukning och beteenden. Bitvis agerar som personuppgiftsbiträde för personuppgifter och behandlar dessa enligt kundens instruktioner. Bitvis får använda data i anonymiserad eller aggregerad form för statistik, analys och vidareutveckling av tjänsten, även efter avtalets upphörande.
Har ni utvecklat Power Hub själva?
Ja. Vi har utvecklat Power Hub helt själva – design, hårdvara och mjukvara. Det ger oss full kontroll över funktion, säkerhet och utvecklingstakt.
Få reda på hur Power Flow funkar – utan kostnad
Boka en tid i kalendern, och få reda på:
- Vad Power Flow är, om det passar för ditt elhandelsbolag – och hur ni kommer igång.
- Hur det ger dig bättre relation med dina kunder
- Hur det hjälper dig styra elflödena, pressa priset och undvika höga kostnader
- Hur det ger möjlighet att flexa elnätet lokalt
Boka demo för Power Flow
Välj en passande tid i kalendern.