Kan elbilar hjälpa till att stabilisera elnätet? Vi testade Power Flex i verkligheten – så gick det

jun 24, 2025
För elbolag | Nyhet
Förra veckan körde vi en end-to-end-demo av Power Flex, vår lösning för att låta förbrukare i hemmet – som elbilar och värmepumpar – bli en aktiv del av stödtjänstmarknaden. Det betyder att vanliga hushåll ska kunna hjälpa till att balansera elnätet, i realtid. Ett viktigt steg mot ett smartare och mer hållbart elsystem.

Efter två års utveckling var det dags att se vad Power Flex faktiskt går för. Det här blev en viktig hållpunkt i vår utveckling – ett test med flera fordon i en komplett kedja från signal till styrning. Vi ville inte bara se att det teoretiskt fungerade – vi ville se det hända på riktigt. I verkliga miljöer. Därför testade vi själva, med våra egna bilar, egna laddboxar och Power Hubs.

Sju av Bitvis-teamets elbilar var uppkopplade på olika platser runtom i landet. En simulerad frekvenssignal skickades ut och när signalen indikerade en avvikelse, startade bilarna sin laddning. När signalen gick tillbaka till normalt läge, pausades laddningen – allt i realtid, helt automatiserat.

Två av testbilarna – uppkopplade och redo att svara på styrsignal.

 

Självklart var även en Tesla – Power Flows vanligaste Smartladdningsbil – och en Charge Amps-laddbox del av testet.

Vad vi testade

Vi ville se hur Power Flex reagerar när elnätet svajar. Sju bilar stod redo att svara på simuleringar av frekvensavvikelser. Testet genomfördes i en utvecklingsmiljö, vilket gav oss full kontroll och frihet att finjustera varje steg. Genom att skicka frekvenssignaler med olika styrka kunde vi simulera olika scenarier och se hur systemet svarade.

Bakom kulisserna händer detta:

– Frekvenssignalen tolkas och omvandlas till den effekt som behöver ställas ut, baserat på buden.

– Systemet gör ett urval – vilka laddare är mest lämpade att hjälpa till för stunden? De prioriteras.

– När valet är gjort, skickas styrkommandon via OCPP till just de laddare som valts.

Allt detta måste ske på sekunder. När frekvensen i elnätet rör sig snabbt behöver svaret vara omedelbart. Det var precis det vi ville testa – och det funkade.

 

Vad vi lärde oss

Bilarna och laddboxarna svarade som de skulle – och det var riktigt kul att se. Vår styralgoritm valde rätt, och styrsignalerna gick ut utan problem. Det här visar att Flex uppfyller ännu ett krav från Svenska Kraftnät, och att arkitekturen håller. Ett kvitto på att vi är på rätt spår.

Men som alltid när man testar i verkligheten dyker detaljer upp. Några laddare svarade lite långsamt. Vissa loggar saknade datapunkter. Småsaker – men precis sånt vi vill hitta för att kunna vässa systemet ytterligare.

Därför bygger vi Power Flex

Vi bygger Power Flex för att flexibilitet ska kunna bli verklighet. Att vanliga konsumenter ska kunna vara med och balansera elsystemet med de prylar som redan finns, som elbil och laddbox. Men för att göra det måste vi förstå hela kedjan: från signal till reaktion. Från bil till elnät. Från kodrad till faktisk nytta.

Vi har en bit kvar. Men vi har bilar, laddboxar, kod – och ett envist team som vill få det här att funka på riktigt. Vi tar steg framåt varje vecka.

Läs våra andra artiklar om elmarknaden

Få fler tankar om elsystemet och elmarknaden – direkt i din inkorg.

Gustav (CEO) och Simon (CTO) delar med sig av det de ser i vardagen – i möten med elbolag, balansansvariga och i sitt arbete som aggregator. Du får konkreta tankar om flexibilitet, kapacitet och balans – och hur du som elbolag kan minska kostnader och bygga bättre energitjänster.